٢٠١٩ انجازات وعمر مضي







قديما لم يكن لدي اهداف ولم اكن استطيع الاجابه عن سؤال ما هي اهدافك المستقبلية؟
اما اليوم وبعدما كبرت ومررت بالعديد من التجارب اصبح لدي اهداف كثيرة.. واصبحت المشكلة كيف اجد الوقت المناسب لتحقيق كل هذه الاهداف ؟!
....................

اتذكر وانا صغيرة رغبتي الشديدة في تعلم اشياء كثيرة من حولي ولم اكن امل ابدا من تعلم شئ جديد المهم انني احبه واريد تعلمه ولست مجبورة عليه

بداية من تعلمي للاكسسوارات وتصمميها
 وشراء الخرز والاحبال المطاطية  والاستمتاع بالوقت الذي يمضي وانا اضع كل شئ في مكانه واجعل لكل مجموعة من الخرز علبة مخصصة لها ..وكانت لدي الوان من الشرائط الستان كنت استخدمها لصناعة اشكال اخري من الاكسسوارات للشعر


كما اتذكر حبي للاشغال اليدوية " الهاند ميد "
 وشرائي لبعض الورود الصناعية ومسدس الشمع واللولي لتطريز ولصق الاشكال وتعليقها بالمنزل وكان والدي يشجعني كثيرا علي الاستمرار في القيام بهذه الاشياء وكنت اعرضها للبيع مع اصدقائي في المعارض



وجلوسي بجوار امي وهي تغزل الاصواف بالكروشيه والتريكو
 وتعلمت منها بعض الغرز كغرزة السلسلة واتذكر اصراري علي التعلم حتي اتقنت الامر وصنعت مفارش رقيقة من الوان جذابة واحتفظت بها وسط اشيائي الجميلة 
كانت تلك الامور تثقل موهبتي اكثر وتدعم الجانب الفني بداخلي بل وتقوي ثقتي بذاتي وان لدي قدرة علي الابداع في حياتي علي الرغم من بساطة ما كنت اقوم به فلم اكن محترفة مثلا ولكني كنت سعيدة وقتها وانعكس ذلك علي نفسي واشيائي الصغيرة




عن جلوسي بجوار امي وهي تستخدم ماكينة الخياطة ورغبتي في تجربة الخياطة والجلوس علي الماكينة واختيار القماش المناسب وكيفة التعامل مع ماكينة الخياطة










اما الرسم فكان له في القلب جانبا اخر
 كنت اعشق الرسم والتلوين بشكل غير عادي وتيقنت انها الموهبة التي اعطاني ايها ربي فانا لدي حس جمالي واحساس بالاشياء الجميلة من حولي دائما تلازمني تلك الرغبة من الصغر ..، وكيف اجعل من كل شئ من حولي عالم من البهجة والالوان المصممة بحب.. واستمر الامر معي حتي وصلت للجامعة وكنت اشارك بالنشاط الفني للطلاب وحصولي علي جوائز وشهادات من الجامعة في الرسم ، لاانسي ابدا الهدايا التي كان يحضرها لي والدي من علب الالوان الشمع والميه والوان الخشب وكراسات الرسم والتلوين مازلت محتفظة برسوماتي الاولي الي الان
حتي كشكاكيل المدرسة ودفاتري اليومية لاتخلو من الالوان والزخرفة والاستيكرات والخط الجميل الذي يعجب به اساتذتي ويشيدون بتنسيقه وحسنه




ولا انسي حبي للتدوين وتصوير الصور
 ثم افكر ماذا اكتب تحت كل صورة ربما خاطرة ربما حكاية ..اما الان فاصبح لدي موضوعات علي المدونة فيها من الاخطاء وعدم دقة التصوير وربما عدم التنسيق في الكتابة لكني تطورت عن الاول واصبح الامر اليوم افضل بكثير من ذي قبل ..،
ومنتدي فتكات الذي صاحبني فترة مراهقتي وتعلمت منه الكثيير وشاركت بموضوعات من تنسيقي وتصويري وحصلت علي مشاهدات عالية وكان سبب في نشاط المدونة 
 وعمل الريفيوهات عن المنتجات التي اقوم بتجريبها ومشاركة ذلك علي المدونة ( كلما اشتريت منتج جديد احببت مشاركته ورأي فيه ومميزاته وعيوبه فالبداية كان الامر مجرد كتابه مع اجتهاد ان يكون التصوير واضح ولكن لم يكن بروفيشنال اما الان فاصبحت اتابع واتعلم كيف احسن من شكل الصور عن الاول واصبحت النتيجة افضل بالنسبة لي 



كما ان المطبخ واعداد الوصفات كان له حظا كبيرا من الوقت والجهد والمال ايضا 
كنت اشاهد التلفاز واكتب في اجندتي الخاصة الوصفات التي سآقوم باعدادها ومن ثم انشط واحضر المقادير المناسبة واقوم بعمل الطبخة ..، هناك بعض الوصفات كانت جميلة والاخري كانت تحتاج للمزيد من الوقت لتعلمها الا انني كنت احب الامر والسبب هو نزولي لشراء ادوات المطبخ ذات الالوان المبهجة والشكل الجمالي والصواني وقوالب الكب كيك وقوالب الشوكولاتة 
وادوات التقديم والغرف والاطباق المزخرفة بالورود والخامات الاخري التي كانت تجعلني سعيدة عند اقتنائها 

ومن هنا ظهر لدي حب استكشاف الاماكن الجديدة كالمحلات التي تبيع تلك الاشاء وغيرها واصبح لدي معرفة باماكن كثييرة  
ومع انشغالي الفترة الاخيرة اصبحت لا ادخل المطبخ الا قليلا نظرا لضيق الوقت



وتعلمي لفنون المكياج ورسم الوجه
 وتحديده بالكنتور والهايلايت اضاف لي معلومات اكثر في الميكب ومعرفه اسماء الادوات المستخدمة واتقان الدمج بالفرش


كل هذا واكثر تعلمته وامتلئت بحب الفن والابداع لم اكن افكر وقتها بما اريد الوصول اليه ولا لماذا استمر ولكني احببت الاستمرار فضلا عن الوقوف في مكاني الان اصبحت فخورة بنفسي وسعيده بما انجزت في وقت قصير

من اين يأتي الشغف ؟
يأتي من البحث بل البحث الكثيير عن الافضل ومحاولة تقليد الاخرين في الافضل ثم التمييز واختيار طريقتك الخاصة ولكن في البداية لابد ان يلهمنا موقف او اشخاص متجددون واصحاب همة ربما في اعداد شئ ما او فكرة او تدوينة الالهام حولنا طوال الوقت
عندما كنا صغار كانت قناة سبيس تون وام بي سي ثري مصدر الهام لنا
وبعدها بالنسبة لي منتدي فتكات ومتابعتي لاجنبيات علي قنواتهن باليوتيوب وهم يعرضون ترتيب غرفهم وتنسيقها والمكياج والشعر وخلافه
ربما الهمتني جويل بعض الشئ ان اهتم اكثر بنفسي ومظهري وكنت احب اتابعها دائما علي قناة ال ام بي سي

اما الان الاشخاص والاشياء الملهمة لا تعطينا نفس القدر من الالهام كذي قبل لان الامر مرتبط بالمرحلة من فترة دخلت علي فتكات ولم اشعر بالرغبة في الاستمرار لم اجد موضوعات جديدة او ملفتة اعتقد ان الامر لا يتعلق بالمنتدي ولكن مع تخطي المرحلة اصبحت اريد اشياء اقوي تستطيع الهامي لاني ببساطة تخطيت تلك المرحلة وتعلمت اشياء اكثر وافضل في كل عام هناك الجديد والمختلف

لا ادري هل ننجح لاننا بحاجة الي النجاح ام لنثبت للاخرون اننا قادرون علي النجاح مع مرورالوقت اشعر بحاجة للتوقف ومراجعة اهدافي وخطواتي وهل لدي رغبة في تحسين الامور ام تركها كما هي ، افضل ما يتعلمه الانسان في حياته في وجهة نظري ان يستطيع التحكم في حياته ولايدع لاحد فيها نصيب فوجود الاخرون من حولنا للدعم والنصح والتوجيه وليس للسيطرة علي عقولنا وارباكنا حتي نصل الي الوقت الذي نفقد فيه الرؤية لما نريده ويصبح لدينا عدم القدرة علي اتخاذ القرار

في نهاية العام ٢٠١٩ عام ملئ بالحب والاصرار والمشاعر المتناقضة والضعف والقوة والتوقف والاستمرار
اضاف لي خبرة فوق خبرتي وتعلمت بقدر ما تعلمت وفخورة بأجتيازي هذا العام وانا حققت اهداف كنت اطمح اليها
ومعي اهداف كثيير لاحققها في عامي الجديد باذن الله تعالي



بالنسبة لقسم العناية بالتسريحة:

*حصلت علي تسريحة من تصميمي
مكونة من ٢ وحدة ادراج ومراية طويلة كلها لمض عشان كنت بدور علي اضاءة قوية للغرفة وطبعا شكلها فرق جدا
اختياري للون الابيض بيساعدني اقدر انقلها مع شكل من اشكال الديكور والالوان
كمان صممت كرسي مخصوص للتسريحة باللونين الابيض والاسود والاطار الخارجي باللون الجولد



دائما ما اقول يمكننا ان نصنع ما نريد في ظل الامكانيات والظروف المتاحة لا اكثر ولا اقل المهم ان نفعل ذلك ، ان نصنع عالما خاص بنا ملئ بالسعادة عالم يعبر عنا
كنت اشعر بشغف وانا اذهب الي النجار ونرفع المقاسات واقوم برسم التصميم واشرف علي تنفيذه وتصميم المراية وتنسيق الديكور وشراء الكاندل والاكسسوارات التي تضفي شكلا جذابا للمكان فضلا عن الوقت الذي قضيته وانا اقوم بعمل السيرش وتجميع اكبر قدر من الصور التي كانت مصدر الهام في عمل التسريحة الجديدة

جميع الاكسسوارات الخاصة بالتسريحة كانت من
Zara home , home center , ikea, h&m home


هذا العام اشتريت حاجات كتيير من فيكتوريا سيكرت وباث اند بودي وركس التي كانت ضمن الاهداف
وانبسطت بالعروض والتخفيضات الخاصة بيهم تابعوهم علي الانستجرام



اما بالنسبة لشعري :

* تجربة البروتين لشعري ، حبيت اخلي شعري افضل وعالجته بالبروتين المعالج في بيوتي سنتر وحاليا بتبع نظام للشعر ممتاز وفايتامينات لتقوية الجذور ..، بصور فيديو وهينزل علي قناتي قريبا

لينك القناة : radwa bkhit 
* شراء مكواة الشعر من راش براش للشعر الكيرلي مكونة من ٥ قطع داخلية علس حسب رغبتك
ريفيو كامل عنها علي مدونتي
من هنا :

ريفيو كامل عن مكواة الشعر الكيرلى راش براش RUSH BRUSH 5 IN 1.. رأيى وعيوب ومميزات المنتج



*من المنتجات الخاص بالجسم وحبيت اني جربتها كانت  سكرابي بابي scrubby bubby
المنتج الخاص بيهم عبارة عن مقشر للجسم " سكراب " بروائح مختلفة طلبتها اون لاين من الموقع الالكترني
جربت الورد ، وجوز الهند وزبدة الشيا ، والبودي لوشن برائحة العود
ريحته قوية جدا ما توقعت تكون كدا الحقيقة بس لما بتهدي بتكون افضل وبيدوم معاكي لتاني يوم بعد الشاور
دوره مش مرطب الا انه مكون من مادة زيتية بتنعم وترطب الوجه والجسم لفترة طويلة
وبتدي الجسم لمعة مش طبيعية




اما بالنسبة لقسم الملابس والفاشون : 
*غيرت استايل ملابسي بشكل بسيط ، بحب العبايات الناعمة والفضفاضة 
ما بحب الالوان الكريزي كلور ، 
المميز هذا العام ان التصميم تصميي انا ونفذتها عند حد متخصص 











اما بالنسبة لسريري : 

غيرت من شكله تماما وحبيت اعمل الكمودينو علي ذوقي ، كنت حابه يكون كله مرايات  عشان توسع المكان شوية ..، اما بالنسبة للسرير ضهره كبتونيه 
ده الشكل الدارج لموضة ٢٠١٩ ومكمل للسنة الجديدة كمان 


اعتمدت علي الاستايل المودرن البسيط 
يمكن عيب الديكور ان المرايات محتاجة عناية خاصة كتنظيف وحماية من الكسر وتحفظ في مكان مناسب تجنبا لحدوث اي اضرار لقدر الله 




------



-----


-----





الرياضة والتغذية : 
* اهتميت اكتر بعمل نظام غذائي والحفاظ علي وجبة الفطار 
واني ادور علي الاكل الصحي واقلل من اكل الشارع لانه مع الوقت بيضعف المناعة وبيتعب الجهاز الهضمي 
وجبة الفطار من اهم الوجبات اللي لازم مننسهاش فيومنا ،لما تبدأي تحضري الاكلات وتنسقي الاطباق وتعملي شكل حلو هيفتح نفسك للاكل لان العين بتاكل قبل الاكل 
بدات اجمع افكار للفطور وتنسيقات وقررت ان كل يوم اعمل فطار بشكل مختلف 






* واشتركت بجيم H2o الاشتراك غالي شوية وهناك الخدمة كويسة في كلاسات كتيير زومبا وترمبولي وكيك بوكسينج غير التمارين والاجهزة 
المتابعة مع الجيم بتلزمك انك تتمرني ولازم تروحي لحد ما تبقي الرياضة لايف استايل بالنسبالك 
مش سهل ابدا انك بعد فترة طويلة من قلة الحركة تعودي الجسم علي النشاط وانه يعمل تمارين يومية ويلتزم بيها ، بعد فترة هتلاقي جسمك نشيط وعندك طاقة وقوة عن الاول وده المهم ،الفكرة مش تخسيس ولا تنحيف المهم انك تعرفي ان الرياضة والحركة مهمين بالنسبالك وتتعودي عليهم في حياتك وروتينك اليومي 


* متابعة مع دكتورة تغذية متخصصة لتظبيط النظام الغذائي وزيادة الوزن 
انا من الاشخاص اللي ما تاكل الالما تحس بالجوع وممكن اظل علي وجبة واحدة طوال اليوم ، بالنسبة لي كنت اؤخر وقت الفطار واحيانا يتحول الفطار لغداء فلاحظت ضعف علي المدي البعيد في صحتي فقررت التزام تعليمات النظام الغذائي واني ادفع نفسي ناحية الاكل بشكل محفز 
واهتميت هذا العام ان اصنع فطاري بنفسي






اماكن خرجت وانبسطت بيها 
هذا العام اعطيت لنفسي مساحة بعيد عن دائرة العمل والمشاكل والحوارات ان اتنفس قليلا بالخروج وتجربة اشياء جديدة
واماكن مختلفة واغلبها مطاعم حبيتها 

سينما الزمالك عن فيلم ١٢٢






جربت مطعم جديد اسمه " Hanks "


انبسطنا بالاكل والمكان واتصورنا صور كتيير حلوة ، المطعم في الماظة بمصر الجديدة 

-------------


مطعم صبحي كابر من المطاعم اللي كنت عايزه ادخلها بس المكان زحمة جدا وبالحجز 
بس الصراحة لولا اخي ما كنا دخلنا
الاكل طيب بيقدموا الاكل المصري الاصيل " الملوخية ، الحمام المحشي ، الكبدة ، الارز المصري والباسمتي ..."



ومقدرش انسي سفرنا الي اسكندرية مكاني المفضل 
ومطعم قدورة للاسماك والسي فود اكله حلو جدا والتقديم ممتاز 


وبعدها طلعناعلي الشيخ وفيق عشان نحلي بأم علي والايس كريم والارز بلبن
المطعم علي طول زحمة وفي ناس كتيير من اماكن مختلفة



المكان اللي بحبه جدا واللي مميز بالنسبالي من حيث الشكل والديكور وجودة المتتج والسعر
قريب لقلبي " نولا كب كيك "





Dunkin Donts دانكن دونتس










من الاماكن اللي بحب افطر فيها الصبح لابوار
وكمان بحب البابز من عندهم بيكون خفيف وبيتقدم بطريقة حلوه



Paul مطعم له طابع اجنبي كلاسيكي مش دايما بروحه بس المرة دي كنت مبسوطة بوجبة المكرونة بالوايت صوص والتشيكن



مكاني المفضل cook door كووك دور
دايما لما بروح لازم اطلب كفتة ميكس جريل ورز باسمتي والبطاطس
البطاطس بتجنن وبحبها جدا، فرع المهندسين الاكل احلي من مصر الجديدة لانه قريب لشغلي كمان




خروجتي في ميني سو ومشترياتي من هناك
انا عملت موضوع كامل بالمدونة عنه وعن الاشياء اللي اشتريتها


مشترياتى من مينى سو MINISO


وخروجتي في سيتي ستارز مع صحابي مقدرش مطلبش بيترا سوبريم اللي بحبها




-----------------------------------



اما علي مستوي شغلي : 
١* ورك شوب جديدة اضافت ليا الكثيير في شغلي " السوشيال ميديا " في dotsspace انا كل ما افتكر انا كنت مترددة ازاي عشان اخد الورك شوب ودلوقتي الحمدلله علي النتيجة بفضل الله ثم اني اخدتها وفرقت في شغلي وكواليتي الشغل
واضافت ليا وفتحت دماغي لحاجه افضل
اتعلمت اني اخد القرار ومخفش واتشجع اخد خطوات كتيير كانت مؤجلة بدافع الخوف









تقدروا تشوفوا اخر تطورات في شغلي من خلال لينك البيهانس :
https://www.behance.net/radwagraphicdesigner

٢* اشتغلت في مكان جديد " المكان كله نشاط والناس اللي فيه بتحب الشغل بجد اتعلمت كتيير وخبرتي زادت
واحلي ما بالموضوع اني بعمل الحاجه اللي بحبها
اتعلمت اني انا اللي بايدي قرار اني اغامر واشوف حاجات جديدة واوسع افاقي او افضل في مكاني واندب حظي وتصبح احلامي امنيات وتنتهي بعد مدة ، دائما القرارات المصيرية اصعب قرارات من وجهة نظري لانها اساسية ويبني عليها كل ما ياتي بعد ذلك


المكان مريح جدا وعموما اي مكان فيه شجر وخضرة بيكون مريح ويهدي الاعصاب 



الشركة فيها جنسيات مختلفة وكنت سعيدة بمعرفتي بلاريسا الفتاة البرازيلية وعلمتهاحاجات في  الفوتوشوب وكانت مبسوطة بيها وشكرتني قبل ماترجع بلدها
كنت متخوفة اني لا اقدر علي التكييف مع ناس جديدة ومن جنسيات اخري وخلفيات ثقافية مختلفة الا ان الامر لا يستدعي كل هذا الخوف فالانسان بفطرته اجتماعي ويحب اللمة والونس بالاخرين وطالما انتي ناجحة ولديكي شئ مميز ستجدي الجميع يتقربون منكي



ده غير الاوقات الحلوة الكتيير والاكل الكتيير برده ، انبسطنا بيها السنة دي

اجمل شئ انك تقدر اللحظة الحلوة وتستمتع بيها وتحتفظ بذكري كويسة تكمل بيها للسنة الجديدة واعتقد اني قدرت احقق ده ، في تواجدي وسط ناس مختلفين ومن خلفيات مختلفة الا اني قدرت اتكيف معاهم والاقي لحظات جميلة تسعدني
المكان هو المكان انت من تصنع فيه السعادة






اتعلمت تصوير المنتجات بشكل بروفيشنال اكتر  المكان مجهز بالكامل بكل المعدات والاجهزة للتصوير




تصوير الاطعمة بيحتاج لفود استايلست عشان تنسق التكوين بشكل حلو وفي الاخر بنصور ويتعمل ايديت علي الصور
الموضوع عايز ترتيب وتنسيق قبل التصوير ونجمع اكبر قدر من الافكار كل ده بيسهل تنفيذ الفكره وتخرج بشكل مميز



بيعتمدوا كمان علي رفاهية الموظف بيوفروا مكان خاص للبربك واللعب







٣*تعلم برنامج جديد السينما فور دي








إرسال تعليق

0 تعليقات